Вестник Земя

                       Коопмедия                      ЦКС
                      НАЦИОНАЛЕН КООПЕРАТИВЕН ВСЕКИДНЕВНИК

Вестник Земя - първа страница

Вт14072020

Брой 131, Година XXXI

            Валута: 1 USD = 1.73451 BGN ↑ 1 GBP = 2.18358 BGN ↑ 1 CHF = 1.84078 BGN ↑
Back Вие сте тук:Начало България (2) Тежка бюрокрация оставя България без хеликоптерна медицина

Тежка бюрокрация оставя България без хеликоптерна медицина

Тежка бюрокрация оставя България без хеликоптерна медицина

Няма човек, който поне веднъж да не е гледал филм как медици вдигат хеликоптер и за минути спасяват човешки живот. У нас обаче специализирани хеликоптери за въздушно спасяване не съществуват. Към днешна дата единствената възможност са военни хеликоптери. Докато се задвижи цялата процедура може да отнеме и час, което е твърде много и фатално за пострадалия.

Това заяви в интервю за БГНЕС директорът на Планинската спасителна служба към БЧК Емил Нешев.

Последният случай е от началото на месеца. 22 спасители извършиха успешно спасяване на пострадала жена в Пирин. Акцията започва на 16 септември в 17:25 часа. Екипите достигат до пострадалата в 20:20 часа. След оказване на необходимата долекарска помощ и последващото трудно, заради щадящия режим транспортиране, в 02:00 ч. сутринта на 17 септември, пострадалата е предадена на екип на Спешна медицинска помощ – Разлог.

Военните хеликоптери са подходящи за търсене на бедстващи хора високо в планината или да се транспортират голям брой планински спасители. Това обаче не е официалното лице на хеликоптерното спасяване. По света се използват съвсем друг тип машини, оборудвани във вид на линейка, известни като ХЕМС. Те могат да поддържат и да реанимират пострадали с тежки травми. Хубаво е да се прави разлика между двата вида спасяване – машините и екипажите са много различни, обясни Нешев.

„Не съм на 100% наясно защо не се случват нещата в България, така както е по света. Опити за хеликоптерна медицина имаше единствено благодарение на една частна компания, която оперираше с подходящо оборудвани машини. За съжаление, обаче, не срещна подкрепа от държавата, за да може да реагира на всякакъв вид пътни инциденти. Половината от дейността на фирмата беше с планински инциденти по наша заявка. Работихме страхотно, на година имахме между 6-8 успешни случая. Основно обаче става дума за пари. Когато една фирма е закупила хеликоптери, тя очаква някаква рентабилност. Ако тази дейност не носи приходи – най-нормално е да кажат „ние бяхме дотук“, обясни Нешев проблема.

Според него практиката с военните хеликоптери е много трудна. „Беше доста трудна комуникацията. За да стигнеш до хората, които решават, подписват и задействат цялата бюрократична машина отне на практика повече от един час – от постъпването на сигнала до момента, в който спряхме искането за хеликоптер поради напредналото време. Въпреки огромното желание на хората, с които говорих в МВР, МО, един час е прекалено много. Нямаше кога да се отиде до мястото и да се върне. На практика сме далече от световната практика за златния час, за да спасим човешки живот”, заяви Нешев.

Решението според него е да се намери колаборация от всичките налични ресурси в тази област. Да се помисли за създаването на хеликоптерна линейка, която да се използва за пътни инциденти, бедствия и аварии.

„Дали ще бъде към здравно министерство в частта спешна помощ или към пожарната, не мога да кажа. В някои страни се работи на принципа на публично-частно партньорство“, каза още той. 

От БГНЕС

(със съкращения)

България

Икономика

Loading...

Култура

Спорт

Свят

Земеделие

Над три пъти срив на средният добив от жито в Добричко

Над три пъти срив на средният добив от жито в Добричко

До 372 кг от дка падна средният добив при пшеницата в страната

В Добричка област пшеницата вече е прибрана в над 1 080 500 декара или 89 на с...

Прочети още:

Loading...