КФН: “Бонус-малус“ първо ще е за леките автомобили

Системата “бонус-малус“, от която ще зависи цената на задължителната застраховка “Гражданска отговорност“, може да влезе в сила поетапно, като първо започне да се прилага за леките автомобили, а по-късно и за автобусните и тежкотоварните автомобили. Това коментира пред bTV председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов. Остава още седмица, в която регулаторът ще приема и дискутира различни предложения за промени по наредбата, изготвена от КФН, МВР и транспортното министерство. Според застрахователите чрез системата отстъпки в цената на задължителната полица ще има за 80% от шофьорите. Анализите сочат, че от максималния бонус ще се възползват около 1 милион 550 хиляди водачи. За другите намаленията ще варират. Според Бойко Атанасов системата е балансирана за водачите. По думите му справедливостта идва от това всеки да носи своята лична отговорност. „Трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или водач, да носи своята отговорност. Собственикът извън това правило ще носи отговорност, ако позволи на водач, който не е вписан в гражданска отговорност, да шофира автомобила“, обясни той. Шефът на КФН беше категоричен, че няма да има унаследяване на „малусите“ при продажба на даден автомобил. Към момента най-силен отпор дават превозвачите, които обясниха, че системата ще се отрази много тежко на сектора и че предложенията са “пладнешки грабеж“ и “лобизъм“ в полза на застрахователите. Атанасов увери, че специално за тежкотоварните автомобили и автобусите ще бъде „проактивен“ и ще организира среща със съответните асоциации. Той изрази увереност, че ще се намери диалог към правилното решение. Възможно е системата „бонус-малус“ да влезе в сила поетапно, ние сме готови на всякакъв вариант, важното е системата да бъде работеща“, заяви председателят на КФН. Предложението на регулатора е нарушителите на пътя да плащат до 400% по-скъпа “Гражданска отговорност“, а изрядните шофьори ще ползват отстъпка до 25%.