Историята не започва от вас, нали!?
- Петък, 27 Януари 2023
Столична община в лицето на кмета Йорданка Фандъкова с апломб, напомнящ, че наесен с поредните парламентарни ще дойдат и редовните кметски избори, отбелязала 25 години столично метро. Отчетени са грандиозни успехи, както и още по-грандиозни планове, властимащите са благодарили на ръководството и екипа на метрополитена в споменатия период. Да, факт — четвърт век се навършва от пускането на първия влак.
Но подобно поведение само ни напомня, че патент на десните ръководства на държавата и общината стана поведението и говореното, сякаш че историята започва от… тях. Явно е, че когато нямаш собствена биография — била тя професионална, експертна, ако щете — политическа, ти се ще в България всичко да започва ако не с началото на твоя мандат, то поне с 10 ноември 1989 г. Но не е така!
Преди 1989 г. съществуваше реалната и работеща социална държава, заемаща 27-о място в света по развитие. Именно онази държава постави началото на индустриализация, модернизация, технологизация, инфраструктура, сигурност и духовност, създадени при БКП и Живков, които се рушат и грабят повече от три десетилетия.
Така е и със Софийското метро — историческата истина изисква да се напомни, че проучванията за него датират от 60-те години на ХХ век, че проектантската организация е на два пъти по 25, защото е създадена през 1973 г., че Генералната схема на метрото е създадена и утвърдена през 1974 г., че предприятията и организациите към ДСО „Хидрострой“ и Столичния народен съвет, които го изграждат, е на 48 години, създадено е през 1975 г., че първите строителни работи започват на 6 март 1977 г. Че метрото, освен дело на Борисов и Фандъкова, преди всичко е рожба на успешните и компетентни кметове на София в социалистическия период. Сред тях си струва да споменем световноизвестният архитект Георги Стоилов, Иван Панев, Петър Междуречки, който бе не само опитен дипломат в Германия, привнесъл успешно в София добрите примери за развитието на немските градове, но и прекрасен човек и ръководител с висока компетентност, интелект и мащаб, по-късно и инж. Стефан Нинов. Всичките те днес не са сред живите, но метрото е и тяхно дело, както и дело на хиляди ръководители, специалисти и работници от онова време!
Затова — по-кротко, дами и господа, историята не започва от вас и нищо не ви коства да го признаете!
Д-р Теофан Германов