У нас трябва да се преструктурира изцяло социалната система, за да стане приоритет образованието
- Публикувана в Сряда, 25 Октомври 2017
В България трябва да се преструктурира изцяло социалната система, за да стане приоритет образованието. Държавата дава лъскави учебници на ученика, а семейството му живее в колиба. Всяка къща се започва от основите, така трябва да се случи и с държавата ни, заявиха учители от Гурково на среща с общинския съветник Иванка Димитрова, председател на групата на БСП и с депутата Донка Симеонова, член на Комисията по образованието и науката в 44 НС, в Гурково. Срещата беше, за да се чуят проблемите в сектора и от малките общини, за да влязат в дискусията, която се подготвя в навечерието за Деня на будителя. Механизмът за обхващане и задържане на децата в училище може да бъде ефективен, ако е ангажимент основно на дирекциите по гражданска регистрация и административно обслужване, това предложение направиха учители по време на среща за делниците на образованието По думите им излишно се ангажират представители на множество институции за този процес, отделеното време може да се насочи твърде ползотворно в редица задължения по закона и наредбите. И за напусналите страната деца има следа в регистрите, въпросът е как да се обедини и оптимизира информацията в България, за да бъде полезна на всяка община и на всяко училище, коментираха педагозите. Според тях трябва да се преразгледа и процедурата на санкционния механизъм спрямо родителите при неизпълнение на задълженията им по Закона за закрила на детето и Закона за предучилищното и училищното образование. Не е работеща настоящата система за налагане на санкции по реда на Закона за административните нарушения и наказания на родители, чиито деца в задължителна предучилищна и училищна възраст не посещават училище. Присъстващите на срещата бяха категорични, че отговорността, задълженията и санкциите трябва да са с еднаква тежест за всички участници в образователния процес. Според дългогодишни учители въведеният преди година закон за училищното и предучилищно образование и наредбите към него са превърнали учителите и директорите в администратори, а същинската им работа все повече остава на заден план. Принципът на делегираните бюджети “парите следват ученика“ вече не работи, не е обвързан с качеството на образованието, смятат професионалистите. В БСП сме за смяна на модела, този няма да промени нито философията на финансиране, нито образованието ще стане приоритет, заяви Симеонова.