Хората се оплакват от колекторски фирми, нарушен достъп до образование, липса на работа
- Публикувана в Петък, 25 Септември 2020
Срещу колекторски фирми, фирми за бързи кредити и частни съдебни изпълнители са голяма част от жалбите до българския омбудсман по време на извънредното положение и пандемията от коронавирус. Хората се оплакват още, че са останали без работа и доходи и че достъпът на децата им до образование е прекъснат, съобщи БНТ. Това се разбра при дебатите в парламента по отчета на омбудсмана за 2019 г., когато титуляр първо беше Мая Манолова, а после — Диана Ковачева. В двата месеца на извънредното положение институцията е приемала жалби по телефона и онлайн, а броят им се е увеличил с около 30 на сто. За четири месеца и половина са приети 7 хил. жалби, обяви Диана Ковачева. През миналата година, когато институцията получава най-високия правозащитен статут А от ООН, съдействие от омбудсмана са потърсили близо 50 хил. души. Жалбите са над 13 хил, което е повече от предходните години. Най-често гражданите — 44 на сто от тях, се оплакват от частноправни субекти като ВиК оператори, топлофикационни дружества, телекоми, колекторски фирми и частни съдебни изпълнители. Други 38 на сто се жалват от държавни органи. Има оплаквания срещу произвола на колеторските фирми, заради което омбудсманът предлага да се въведе частен фалит, срещу качеството на водата, заради което се предлага цената да е по-ниска при кал от чешмите, срещу ниските пенсии, заради което се предлага преизчисляване и увеличаване на минималната до линията на бедността — 363 лв.