Регионалният министър: Строителният брланш пада жертва на хаосда от 2018-2020 г.
- Публикувана в Сряда, 30 Ноември 2022
Заедно с министъра на финансите ще се опитаме да осигурим старите плащания към пътностроителните фирми. В четвъртък от 11 часа имаме уговорена среща при него. Това каза в предаването „Денят ON AIR“ по Bulgaria ON AIR министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков във връзка с обявеното от Конституционния съд за противоконституционно решение на парламента да се платят само 50 на сто от дължимите суми към строителните фирми за извършени дейности по пътищата. Според него решението на Народното събрание е отменено, защото не то е органът, който следва по този начин да разпределя плащането на парите за пътни ремонти. Министър Шишков припомни фактологията и причините, довели до казуса с плащанията по договорите за текущ ремонти и поддържка, което е установено още при предишния служебен кабинет. В периода 2018 – 2020 година всички ремонти са били възлагани като текущи, включително основните. За тях не е имало одобрени проекти, Разрешения за строеж, надзор, въвеждане в експлоатация. Държавата към онзи момент на практика не е възлагала основни ремонти. „Строителните фирми „берат плодовете“ и са жертва на строителния хаос от 2018 – 2020 година“, подчерта арх. Шишков. „Истината трябва да е ясна – 2018 – 2020 г. е имало незаконосъобразен начин на възлагане на текущи ремонти. Направено е така, че е изчерпан лимитът на парите и фирмите страдат заради това. Политиците използваха бранша и буквално го очерниха. Тези, които управляваха държавата до 2021 г., трябва да си признаят, че част от ремонтите са представлявали основни, за да се затвори страницата и да се започне на чисто. Само така може да се надгради държавата“, категоричен беше министърът. И припомни, че се правят нови обществени поръчки, които ще бъдат разделени за текущи и за основни ремонти. Той каза още, че от срещите и работата си с тях „изглежда, че са били повече жертва отколкото съучастник“. Фирмите, ако желаят, могат да заведат дела. Те ще са заради хора от 2018–2020 г., но накрая всички ще платим този проблем, обясни той. Попитан дали са възможни магистралите на концесия, регионалният министър посочи, че политиците трябва да помислят за това, че не може държавата да си позволи да инвестира и да построи всички аутобани. За изграждане има над 1200 км автомагистрали. „Тази сума, която трябва да отделим за тях към днешна дата, е около 20 млрд. лв. За да има пари за социални дейности, за вода, за други неща, политиците ще трябва да помислят за концесия на част от магистралите“, подчерта той и обясни, че таксите няма да са скъпи.